Faalangsttraining voor scholieren

Peter werkte jarenlang hard voor school en zijn ouders legden de lat hoog. Onverwachts viel een toets tegen en haalde hij zijn eerste onvoldoende. De twijfel sloeg toe… Bij de tweede toets was de spanning nog groter, bij de eerste vraag ging het al mis en de kiem voor faalangst was gelegd. Hij ging steeds meer blokkeren. Na een aantal onvoldoendes gaf hij het op: waarom zou hij nog werken? Hij hield zijn mond. Zijn ouders bleven hem pushen om vooral hard te blijven werken en zijn leraren begonnen hem lui te noemen. Frustratie een: slechte cijfers. Frustratie twee: niet begrepen worden. Frustratie drie: verlies van zelfvertrouwen.

Zo kan het gaan… Sommige leerlingen blijven knokken maar gaan zich steeds ongelukkiger voelen. Ze krijgen klachten of willen op een gegeven moment niet meer naar school. Maar zover hoeft het niet te komen. Je kunt er iets aan doen.

Blokkadestress komt o.a. tot uiting bij het maken van toetsen en examens, bij presentaties of sociale contacten. Het gaat o.a. over capaciteiten, verwachtingen, perfectionisme en meerbegaafdheid.

Vanaf september 2012 geef ik als zelfstandige trainingen, individueel of op scholen in groepje. De trainingen zijn gericht op leerlingen vanaf de bovenbouw van de basisschool en op leerlingen van de middelbare school. Zowel ouders als scholen kunnen mij benaderen voor deze training.
Lees hier een aantal ervaringen.

Faalangsttraining voor studenten

Als je gaat studeren, wordt er van je verwacht dat je volwassen en zelfstandig bent. Dat je grote stukken stof kunt verwerken en dat je emotioneel zo in balans bent dat je de druk van tentamens aankan. Niets is minder waar. Je woont en leeft misschien voor het eerst op jezelf maar dat wil nog niet zeggen dat je daarmee ook zelfstandig kunt studeren. Het komt nu juist nog meer aan op je zelfvertrouwen en motivatie. Ook verwachtingen van mensen om je heen kunnen nog steeds voor teveel spanning en voor uitstelgedrag zorgen. Perfectionisme kan je blokkeren. WO, HBO of MBO studenten die blokkeren kunnen veel hebben aan deze training. Maar ook studenten van het conservatorium of van een theateropleiding hebben er veel baat bij.  Een groeiend aantal studenten gebruikt de methode. Lees hier de reacties van een aantal studenten .

Faalangsttraining voor volwassenen

Tijdens de voorlichtingsavonden die ik gaf aan ouders van leerlingen met faalangst vertelden ouders me vaak zoveel te herkennen bij zichzelf. En dan niet alleen uit het verleden maar ook soms nog in hun huidige leven vanwege hoge prestatiedruk, assessments, werkgerelateerde examens, sociale druk etc. Ouders die Lefgasten lazen om hun kind beter te begrijpen en te begeleiden, vertellen me dat ze er ook zelf gebruik van maakten. Kortom, het probleem van blokkadestress komt ook voor bij volwassenen en ook zij kunnen mij benaderen voor een training.
Lees hier de reacties van een aantal volwassenen .

Examenstresstraining

Een examenjaar is in verschillende opzichten een zwaar jaar. Alle stof wordt afgerond, het gaat nu bij alle vakken om het grote geheel. Je laatste schoolexamens en je profielwerkstuk zijn belangrijk voor je gemiddelde. Hoge verwachtingen van mensen om je heen helpen nog een handje mee. Examenstress kan onverwachts toeslaan en kan je kans van slagen verkleinen. Als je dit op tijd onderkent en ervoor zorgt dat je je concentratie leert behouden, vergroot je je slaagkans.

In de training krijg je uitleg en opdrachten die je blokkades verkleinen. De duidelijke structuur en het gebruik van symbolen helpen je daarbij. De methode LEFGASTEN helpt je je examenstress te verminderen en je slaagkans te vergroten.

examenstress

Mijn laatste examengroep op het Bona in Leiden

De knowhow die ik vijftien jaar lang heb opgedaan als teamleider van de examenklassen van het vwo, helpen mij bij het geven van de training.

Lees onderaan deze pagina de reacties van een aantal examenleerlingen.

Begeleiding motivatieproblemen

Motivatieproblemen bij jongeren zijn een normaal gegeven totdat het een patroon wordt waarbij je langdurig gaat blokkeren en dat zelf ook als probleem ervaart.
Mijn opvatting is dat motivatie een aangeboren gegeven is en dat je het kunt stimuleren of ontmoedigen. Het groeit in een omgeving waar jongeren zich gezien en gehoord voelen, waar ze naast duidelijkheid ook ruimte en keuzes krijgen en successen ervaren. Het verkleint of beschadigt bij te grote langdurige druk, bij onzekerheid, bij een patroon van boosheid of verzet, bij verdriet of teleurstelling die niet gezien of gebagatelliseerd wordt of bij systematisch niet begrepen worden (zoals bv. bij meerbegaafdheid). Dit zichtbaar maken is een van de doelstellingen van deze methode. Pas daarna kun je naar herstel van de blokkade.

Ik geef naast faalangsttrainingen ook begeleiding aan leerlingen en studenten met motivatieproblemen. Uitgangspunt is dat iemand aangeeft: ‘Ik wil wel maar ik kan het niet meer opbrengen. Ik blokkeer.’
Lees hier een paar reacties.

motivatie
Foto: ‘Presentatie MEDILEX 19 maart 2015 over onderpresteren’

4 reacties Faalangsttraining

  • Bij start school had ik al begeleiding gehad voor faalangst. Ik had er toen nog niet zo heel veel last van, einde klas 4 nam de faalangst voor het vak wiskunde erg toe. In de vijfde klas ging mijn cijfers voor wiskunde dramatisch naar beneden. Ik kwam in een angst patroon terecht en zelfs met begeleiding van school, kwam ik er niet meer uit. Ik ben toen in gesprek gekomen met Pia. Op een begrijpelijke manier gaf zij mij nieuwe inzichten, dat ik (ook met hulp van haar) goed kon toepassen. Pia is erg kundig, heeft een groot inlevingsvermogen en zij wist mij op een rustige manier goed in haar verhaal mee te nemen. Hierdoor kreeg ik mijn zelfvertrouwen in het vak wiskunde weer terug. Tevens heeft zij tijdens de begeleiding ook de vakleerkracht van mijn school goed meegenomen. Hoe faalangst, een stressaanval, in mijn lijf werkt en hoe leerkrachten mij op zo’n moment beter kunnen ondersteunen. Tijdens mijn toets weken/examens, had ik nog zeker aanvallen van stress, al waren ze niet meer zo heftig als eerst. Op dat moment deed ik mijn oefeningen (gekregen van Pia) en kon ik mezelf weer rustig krijgen. Hierdoor was de begeleiding door Pia boven mijn verwachting en … ik ben in 1x geslaagd. Zonder hulp van Pia, was dit zeker niet gelukt.

  • avatar annemarie

    Beste Pia,
    Een tijdje terug heeft u bij mij op school de training examenstress gegeven. Door u hulp van die briefjes heb ik mijn doel voor engels gehaald. Ik had op die briefjes in eerste instantie staan van ik ben een 6 waard voor engels en daarna ik ben een 6.5 waard voor engels. Voor mijn schoolexamen Engels heb ik een 6.9 (!) gehaald wat ik in eerste instantie niet kon geloven! Door de training was ik een stuk rustiger en heb ik de toets gewoon over me heen laten komen hierdoor was ik ook een kwartier voor tijd klaar nadat ik alles gecheckt had. Super bedankt voor de training!!!!!!!

    Met vriendelijke groet, Annemarie

  • avatar Janneke

    Pia is fantastisch en zij en haar methode hebben mij geweldig geholpen. Ik heb heb haar trainingen gevolgd en maakte kennis met de methode Lefgasten. De eerste bijeenkomst was al zo’n verademing omdat ik leerde dat mijn faalangst en het hebben van een black-out geen aanstellerij waren, maar dat er echt kortsluiting in het hoofd ontstaat waardoor je niet goed meer kunt functioneren. Ik heb geleerd om mijn gedachten “om te gooien”, om aan school te werken en andere dingen te doen omdat ik het ZELF WIL en niet omdat het van ANDEREN MOET. Aan haar tips denk ik nog heel vaak en het boek Lefgasten sla ik nog regelmatig open. Mijn ouders hebben het ook gelezen. Dit hielp hen om mijn problemen beter te begrijpen en me erbij te helpen. Ik weet zeker dat deze methode mij geholpen heeft om mijn examen uiteindelijk te halen. Ook tijdens mijn vervolgopleiding ga ik er vast nog veel voordeel bij hebben.
    Heel erg bedankt, Pia!

  • avatar Manon

    Het is alweer een paar weken geleden dat ik de faalangstcursus bij je heb gevolgd. En wat een verschil met daarvoor…

    Ik doe dit jaar 6VWO over nadat ik vorig op 0.02 punt ben gezakt. Dat heeft dus een flinke impact op mij gemaakt. Maar nadat ik 3 keer met jou heb gezeten en hierover gepraat heb voel ik me zo anders!!

    Maandag beginnen de examens en ik voel me nu eigenlijk best relaxed. Ik weet dat ik het graag WIL halen en ga daarom alles uit de kast halen om dit ook te laten gebeuren!

    Je hebt deuren in mijn hoofd opengegooid die dit jaar roestvast op slot zaten.. Ik wil je hier ontzettend voor bedanken!!

    Groetjes Manon

Laat een reactie achter

Indien gewenst gebruik deze HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>