Deze website maakt gebruik van cookies en verzamelt op deze manier informatie over het gebruik van de website om zodoende jouw interesses te analyseren en relevante advertenties aan te bieden. Door op de MEE EENS button te klikken, aanvaard je het gebruik van cookies en de verzameling van informatie op basis daarvan door ons of door derde partijen.
De laatste jaren is de aandacht voor de behoeftes en kwetsbaarheden van meer- en hoogbegaafde jongeren toegenomen. Dit is positief en was nodig omdat het verband tussen meerbegaafdheid en blokkadestress vaak niet wordt gezien.
De term hoogbegaafdheid vervang ik liever door ‘meerbegaafdheid’ en dat heeft met het niveau van het IQ niet zoveel te maken maar wel met de acceptatie van het (on)begrip hoogbegaafdheid door de buitenwereld.
Mijn ervaringen met deze groep leerlingen bestaat uit ruim tien jaar begeleiding als teamleider op een Begaafdheids Profiel School. In mijn huidige praktijk begeleid ik regelmatig leerlingen die vastlopen in het schoolsysteem en waarvan hun zelfvertrouwen en motivatie beschadigd zijn geraakt.
Meerbegaafde jongeren leiden vaak een dubbelleven (vandaar de kameleon) en worden op school niet altijd begrepen. 'Waarom blokkeer je als je zo slim bent?' en 'Waarom lukt het niet om simpele opdrachtjes te maken?' Cognitieve en sociale verstoringen leiden eerst tot onderpresteren en daarna tot faalangst. De persoonlijke gedachten met de grootste impact zijn 'ik word niet begrepen' en 'ik hoor er niet bij'. In trainingen kan de balans weer worden hersteld.
Dit artikel van Betts & Neihart (vertaling van Jan van Os) geeft een interessant overzicht van de verschillende profielen van hoog/meerbegaafde jongeren.
Een van mijn podcasts (Podcast Lefgasten, over Diede) is een voorbeeld verhaal van een autonome hoogbegaafde oud-leerling.